Ondernemer

ondernemerIedereen droomt er wel eens van om voor zichzelf te beginnen. Sommigen proberen dit ook daadwerkelijk, maar het is maar weinigen gegeven om een succesvol en winstgevend bedrijf op te zetten. Wat maakt iemand tot een succesvolle ondernemer?

Als je de banken, Kamer van Koophandel, Accountants en overheidsinstanties mag/moet geloven, is het hebben van een goed doortimmerd bedrijfsplan (keurig ingebonden, met inleiding, SWOT analyse en veel, heel veel cijfertjes) de sleutel tot het succes. Zou dit dan ook de verklaring zijn van alle faillissementen, de afwezigheid van een goed bedrijfsplan? Of speelt er meer mee? Barry Gibbons, voormalig CEO van Burger King, heeft in 1999 een boek geschreven met de veelzeggende titel “If you want to make God really laugh, show Him your business plan“. In dit met humor doorspekte werk blijkt dat ondernemen vanuit de passie voor het werk en het ondernemerschap een veel belangrijkere sleutel tot succes is, dan de papieren bevrediging van partijen die niet in staat zijn om het begrip risico te definiëren. Zonder passie geen ondernemer (yeah now we’re talking!).

Van Bob Dorf, voormalig CEO Peppers and Rogers Group heb ik geleerd dat je in staat moet zijn om je ideeën op een servetje, bierviltje, tijdens een ritje in de lift, aan de ander duidelijk moet kunnen maken. Als je dit niet kan, heb je waarschijnlijk geen goed plan! Ook dit heeft weer te maken met passie. Als je geen eenvoudig plan hebt, als je er niet heilig in gelooft en niet in staat bent om vanuit je passie anderen voor je plan enthousiast te maken, vergeet het dan maar. Zonder passie geen succesvol ondernemer. Het hebben van diploma’s, titels, zegt niets over hoe goed je bent als ondernemer. Waar het wel om gaat is het geloof in je eigen ideeën, de absolute wil om het te maken, weten dat er niet zoiets is als snel rijk worden (je kunt beter een staatslot kopen, dan maak je meer kans). De meeste ondernemers leven de eerste jaren van minder dan het minimum inkomen. Je zult zien dat je vrienden, die een gewone baan nemen, in het begin financieel veel beter af zijn. Immers iedere cent die je niet uitgeeft, hoef ook je ook niet te lenen. Dit betekent minimum inkomen, als je dit al haalt!

Okay, je hebt een simpel plan. Maar, dat wil niet zeggen dat je er dan ook bent. Nu moet je nog iets heel griezeligs gaan doen. Je moet je plan gaan verkopen. Aan de bank, voor de eerste financiering (uiteraard op basis van zekerheden), aan je leveranciers, je medewerkers, je partner, etc. Dit gaat allemaal nog wel. Maar je moet je plan ook nog zien te verkopen aan je klanten. Klanten zijn partijen die jou en je product nog niet kennen, en die jij ervan moet zien te overtuigen dat de Euro die zij nu aan een ander uitgegeven, aan jou wordt uitgegeven. Voor de dromers onder ons; “een goed product verkoopt zichzelf” bestaat niet. Een goede ondernemer is dus ook een goede verkoper. Sterker nog de meeste goede ondernemers zijn in de eerste plaats goede verkopers. Als je ook nog in staat bent om je medewerkers op een bevlogen wijze weet te inspireren (dus niet een of ander patsertje in een te vette leasebak) dan kom je ook wel door de volgende fase van je onderneming; de groeifase.

Maar goed voordat het zover is, heb je al een aantal malen een bedrijfsplan geschreven. Overigens het enige plan dat nooit wordt uitgevoerd. De omgevingsvariabelen (overheid, banken, Europese regelgeving, etc.) veranderen vaak en zo snel dat je bedrijfsplan bij voorbaat is gedoemd te mislukken. Maar om de financiering voor je groeifase te krijgen zul je een bedrijfsplan op tafel moeten leggen. Krijgen ze toch hun zin.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.